Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD)

A hiperaktivitás nem betegség, hanem egy komplex viselkedési szindróma, ami egyeseknél részben, mások esetében teljesen kinőhető. 

A hiperaktivitás tünetei  a gyermekek 90%-ra igazak lehetnek, de a hiperaktív gyermekeknél a tünetek tartósak és egyszerre jelentkeznek. Az ADHD nem nevelési probléma, hanem egy neurobiológiai zavar, melynek hátterében az agyban található figyelemközpont működési zavara áll, ami lehet örökletes, de oxigénhiányos állapot következtében is kialakulhat. A hiperaktivitás zavar nem jár szellemi károsodással, sőt, a legtöbb gyermek magas intelligenciahányadossal, kiváló értelmi képességekkel rendelkezik, és igen kreatív.
Az ADHD-s gyermek többnyire irányító szerepet tölt be, képtelen veszíteni, ha pedig a teljesítményével nem tudja felhívni magára a figyelmet, megteszi ezt mással, pl az extrém viselkedésével.

Tünetei:

Akad, aki csak az egyik alaptünet jeleit mutatja, tehát vagy a figyelemzavar dominál nála, vagy a túlzott mozgásigény, esetleg a szertelenség, de szép számmal akadnak olyanok is, akiknek a viselkedésében mindhárom jellemző alaptünet megfigyelhető.

  • Figyelemzavar ADHD
  • nehézséget jelent a figyelem megtartása
  • nem követi az utasításokat
  • nehézségei vannak a feladatok megszervezésével
  • figyelme könnyen elkalandozik
  • feledékeny
  • elveszti a tevékenységhez szükséges dolgokat
  • nem kedveli a tartós mentális erőfeszítést igénylő helyzeteket, igyekszik elkerülni azokat
  • Túlzott mozgásigény ADHD
  • elhagyja helyét az osztályban,
  • ülés közben babrál, fészkelődik
  • nem tud nyugodtan részt venni a játékban
  • túlságosan sokat beszél
  • Szertelenség, impulzivitás ADHD
  • Nem képesek előre látni tetteik következményeit. Érzékelhetően értetlenebbek a kortársaiknál, nem képesek várakozni, türelmetlenek, mindent azonnal akarnak.
  • Kontrollprobléma: az impulzivitás egyik legjellemzőbb tünete mely az élet bármely területén jelentkezhet. Gyakorlatilag mindenben elmegy egészen a falig, mert nem tud egyedül határt szabni cselekvésének.
  • Nem tudja uralni az érzelmeit, ezért gyakoriak az érzelmi kitörések, dührohamok.
  • Impulzív a kommunikációban is, már a kérdés befejezése előtt válaszol, félbeszakít másokat

Sajnos az iskolában ritkán adódik olyan helyzet, amelyben a hiperaktív gyermekek jól teljesíthetnének. Folyamatosan alkalmazkodniuk kell a szabályokhoz, eleget kell tenniük a követelményeknek, unalmas, ismétlődő feladatokat kell megoldaniuk, amelyek nem járnak megerősítéssel.

Az ADHD gyermekek ugyanakkor rendkívül jól tudnak teljesíteni, ha

  • a helyzet kétszemélyes
  • a szabály kevés és egyértelmű
  • egyszerű dolgot kérnek tőlük és az utasítás világos
  • azonnali megerősítést, sok bíztatást kapnak

 

 

A Tomatis-terápia segítségével javul a mozgás, a finommotorika, a kommunikációs készség. Oldódnak a pszichés feszültségek, a stressz és az agresszivitás.

Mozart Brain Lab (Belgium)