Tomatis terápia videók:
Tomatis terápia vélemények:
Flóra 4 éves autizmusban érintett kislány, akinek beszéde elmarad a korától, nehezen fogadja az új helyzeteket, rugalmatlan.
A terápia kezdetén egyáltalán nem akarta elfogadni a fülhallgatót, majd otthon gyakoroltuk a viselését. A 3. napon sikerült feltenni rá. A 2 órás terápia alatt jól viselte, egyszer sem akarta levenni, 2-3 naptól már kérte a fülhallgatót. Kb. 10 perc rajzolás után lefeküdt aludni, és végig mélyen aludt, annyira hogy a 8. napon be is pisilt, majd hazaérve boldogan ujságolta az apukájának, hogy "Erikánál hagytuk a pisit!".Flóra a terápia alatt délutánonként kicsit pörgősebb volt nagyon jó kedve volt, tele volt energiával, ami a mostani szünetre teljesen elmúlt (a jókedv boldogság nem), és vitalitása a megszokottá vált. Kommunikációban mindenképpen előrelépett. Eddig is kommunikált adekvátan, de mostanra ez lényegesen több lett, és kevesebb az echoláció. Sokkal rugalmasabb, úgy látom élvezi a kihívásokat és többször választ újdonságot a megszokott helyett, ezen mindig meglepődök. A hangulata jobb nyugodtabb, sokkal kompromisszumkészebb. A velem való kapcsolata eddig sem volt rossz, de most még jobb, sokkal ügyesebben kifejezi a szeretetét, le se lehet vakarni. Ma pl. közölte hogy készülünk a mikulásra süssünk mézeskalácsot, nagyon ügyes volt, szépen csinálta a dolgokat. Aztán írjunk levelet, azt is elmondta mi álljon a levélben (a télapónak). Az utolsó 3 napban már nem aludt a terápia alatt de szépen játszott, igaz akkor óvodában sem volt nátha miatt. Egyenlőre ennyi lenne. Remélem még sok meglepetést tartogat a következő 3 hét.
A szünet alatt koncentráltabbá vált, a fejlődése folyamatos a 15 nap befejeztével is.
Majd a 2. blokkban a 8 napos terápia alatt látványos fejlődést mutat. A fülhallgatót kéri, és nem szívesen veszi le a terápia végeztébel. Az óvodából minden nap úgy jöttünk haza, hogy megdicsérték milyen ügyes, mindenben aktívan részt vesz, figyel, koncentrál, egyre szociálisabb. Fejlesztő pedagógusunk is megemlítette hogy nagy pozitiv változáson megy keresztül és szuperül teljesít. Mintha kicserélték volna. Nagyon várom a következő blokkot.
Gabi, Agárd
Kisfiamat 3 éves korában autizmussal diagnosztizálták, most 5 éves.
A Tomatis terápiáról elôször egy újságban olvastam, gondoltam mi is kipróbáljuk ezt a módszert.
A szoktatás alatt egészen jól viselte a fejhallgatót, azonban amikor elkezdtük a tényleges terápiát hirtelen elutasító lett, és kb. 1 órán keresztül hisztizett, mire sikerült ráadni, onnantól kezdve azonban már soha többé nem volt probléma a fejhallgató felvételével.
Az 1. blokkban (15 egymást követô nap) azt vettem észre, hogy sokkal nyitottabb,
elfogadóbb, nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb lett.
A napi 2 órás terápiát jól viseli, csendben játszik, és közben nagyon figyel!
2 szót már összekapcsol pl. "szia apa", új szavakat mond, kezd mondatokat alkotni:
"Látod az autót?"
"Óriási kastély"
" Kérek vizet."
"Irgumburgum, szedte vette, teremtette"
A családtagokat nevükön szólítja és nagyon boldog! Egyre többet játszik aktívan a többi gyerekkel.Az elsô blokkot követô idôszakban sokkal figyelmesebb és nyugodtabb.
A 2. blokkban (8 egymást követô nap) egyre több szót mond: pl.
"Anya, ide nézz!"
"Óriási, tetszik."
" Kérek vizet!"
" Kérek kenyeret!"
Ô fogja meg a kezét Apának és Noéminek (ikertestvére). Jóval többször játszanak együtt. Bekapcsolódik a játékba a többi gyerekkel. Fürdetéskor élvezi a közös játékot, aktívan részt vesz benne.Erika javaslatára októbertôl elkezdtük a glutén, laktóz és cukormentes étkezést.
Már az óvodában is ezt adják Zalánnak. Eleinte furcsa volt neki, csak turkálta az ételt, a többiektôl akarta elvenni az ebédet, de most visszatért a régi étvágya.
A terápia hatására egyre jobban beindult nála a beszéd és nagyon együttmûködô is lett.
Erika javaslatára elkezdtünk logopédushoz járni, aki csupa jót mondott Zalán teljesítményérôl.Mire elkezdtük a 3. blokkot ( 8 egymást követô nap) már önállóan öltözködik, fel tudja venni a zokniját, nadrágját, felsôjét.
Az "anyai hanggal" történô kezelés hatására nagyon "anyás" lett, szinte egy lépést sem tehetek nélküle.
Szeretteljes megnyilvánulásai vannak, mosolyog, puszikat ad. Noémival nagyon jó lett a kapcsolata, mindig együtt játszanak.
Már 3 szavas mondatokat mond:
" Anya, egyedül, pisi"
" Anya, kérek levest"
"Anya, kaphatok teát?"
Egyre beszédesebb, mindent ismétel, utánunk mond.
Kíváncsian várom, Zalán további fejlôdését.Andrea, Székesfehérvár
Petikét 9 hónappal ezelôtt, 6 éves korában fogadtuk örökbe, féltestvérével együtt.
A cél, amiért elkezdtük a terápiát:
- elsôsorban a gyermek családba való beilleszkedésének elôsegítése
- anya-gyermek kapcsolat erôsítése
- Petike viselkedésének javítása/ képességeknek fejlesztéseA terápia megkezdése elôtti állapot:
- Petike folyamatosan dacolt, ellenállt szinte minden helyzetben
- problémás viselkedés esténként, elalvástól való félelem
- bezárkózás, teljes elhatárolódás, a motiváció hiánya
- rendszertelenségbôl adódó problémák ( az intézményes keretek között mûködött, otthoni körülmények között viszont nem = szabálykövetés teljes hiánya
- önértékelési problémák, önbizalom hiánya
- érzelmi labilitás
- hiányosságok a tanuláshoz szükséges készségekben
- rossz magatartásminták rögzôdése
- kudarctûrés hiánya
- teljes bizalomvesztésEredmények az elsô 15 napos blokk után:
- Petike nyugodtabb ! lett
- mérséklôdött az elalvás elôtti konfliktushelyzetek erôssége
- nyitottabb irántunk, együttmûködôbb
- jelentôsen szófogadóbb, szabálykövetôbb magatartás jellemzi
- szeretetteljes megnyilvánulások mutatkoznak
- kiegyensúlyozottabb,
- motivációja megindult
- biztonságérzete nôtt
- logikai gondolkodása fejlôdött
- figyelme, koncentrációja ugrásszerûen fejlôdött
- kitartása a tevékenységekben javult
- érdeklôdôbb, beszédesebb lett, feljôdött a kifejezôkészsége is
- ragaszkodik hozzánk
- jobban tudja kontroll alatt tartani a viselkedését, tud bocsánatot kérni, igyekszik javítaniAzonban még kissé bezárt, nem tudjuk mit érez, gondol, sokszor rejtélyes, "távol" van, még érzelmi labilitás jellemzi, nagyon fél az új helyzetektôl és még nincs elég önbizalma..
Petike a 2 terápiás blokkot (8 egymást követô nap) közvetlenül az iskola megkezdése elôtt fejezte be.
Iskolakezdése- a kezdeti kis félelem gyors leküzdése után- zökkenômentes volt.
Szeret iskolába járni, az osztályközösségbe is jól beilleszkedett.
A tanórákon figyel, dolgozik, a tanult betûket felismeri, össze tudja olvasni. Motivált, érdeklôdô. Otthon ô hozza a házi feladatot, hogy olvassuk el, gyakoroljunk.
Ez nagy szó, hiszen a terápia elôtt motiválatlan volt.
Tanitói dicsérik, szeretik Petikét, figyelnek rá. Társaival szeret játszani, focizni.Nagyon örülünk a szép fejlôdésének, a tanuláshoz való hozzáállása ugrásszerû, pozitív változásának, ám még inkább az anya-gyermek kapcsolatban bekövetkezô fejlôdésnek.
A terápiás szakaszok alatt Petike mindig sokkal ragaszkodóbb, nyitottabb, egyre inkább a család részének érzi magát.
Nagy boldogság számunkra, hogy Peti egyre nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb.
Sok szép, örömteli napot éltünk át - különösen a terápiás napok alatt - amikor Petike viselkedése pozitívan változott.
Peti már többször mutatja ki örömét, ragaszkodását és szeretetét.A dacolás, ellenállás még jelen van az életében, de sokkal kisebb mértékben és kevesebb alkalommal . Ezen esetek után is kiengesztelôdik, megnyugszik, hamarabb lecsillapodik.
Olyan jó , hogy egyre több békés napot élünk meg, amelybe Peti nyugodt, a családi lét hangneme, légköre pedig "normalizálódik".
Nagyobb korban történô örökbefogadás esetén ez nagy szó, hiszen a korábbi, káros negatív hatások sok nehézséget okoznak.
Rengeteg idôre és türelemre van szükség a változáshoz.
Ebben igen sokat segített a terápia. Nagyon köszönjük a gyógyulást és megnyugvást!Dóri, Székesfehérvár
Dávid 14 hónaposan kezdett mászni, 19 hónaposan sétálni.
Hintázni nem szeretett, magasban félt, nem lépcsôzött, nem ugrott. Beszéde babanyelv és pár szó.
2- 2,5 évesen kb. 50 szót használ, de mondatot nem mond.
Koponya MR vizsgálat után kiderült, hogy agyi fejlôdési zavara van, a kisagy nem fejlôdött ki teljesen, ez okozza a laza izomzatot, egyensúly problémákat, megkésett beszédet.A Tomatis terápia elsô 15 napjában az alábbi pozitív változásokat tapasztaltuk:
- sokat hintázik (elôtte rövid ideig hintázott csak)
- puszit dob, puszit ad (elôtte ölelés volt csak)
- mondókákat, dalokat egyre ügyesebben mondja, és már nem csak a sorok végét
- csúszdázni kezdett önállóan
- testrészeibôl egyre többet megmutat, eddig a fej és a pocak volt meg, most a fül, orr, száj, láb és a kéz is megy
- színeket külön válogatja
- egyre bátrabbab nyúl gyurmához, homokhoz, amit eddig került
- megtörli a száját evésnél
- jobban figyel arra amit mondunk, szemkontaktust sokáig tartAz 1. blokkot követô 3 hétben:
- kislabdát dobja
- TSMT-n ugrik
- puszit ad a kisebb unokatesónak
- új szavak: "keksz", "ez", " kicsi", " baj"
- medencében sétál (kezét fogva)
- testvérével, unokatestvérével többet játszik
- alagútba bebújik (korábban félt tôle)A 2. blokk után
- új szavak: "tessék", " vigyázz", "kész", "rajt" "betû", " tojás", " tej"
- otthoni trambulonon is ugrik
- TSMT-n az összes feladathoz mond szavakat a mondókából vagy számol
- dallamokat énekel
- többet játszik együtt mint egyedülA 3. blokk után:
- szemkontaktust a TSMT tornán a nagylabdán végig tart, mondókából több szót mond
- jobban figyel, szemkontaktust hosszabban tart
- gumilovacskán ugrál
- énekel, dallamokat dúdol
- új szavak: " mi van", "itt", " kapcsol", "mi az", "az mi", "süsü", "sárkány", "manó", "túró", "pöttyök", " szôlô", "fiú", "oviba", " sétál"
- szinte mindent ismétel, amit kérünk: " Dávid mondjad, hogy.."
- fújja a gyertyát
- rajzol a mágnestáblára labdát, sünit
- egyre jobban kifejezi a kívánságait: menjünk ki-be-le-fel, mamához, mit rajzoljunk,
- kér inni, enni
- nehezebb szavakat szótagolva letapsol
- "áll a baba", " csücsülj le": kétszavas mondatokat mondja
- oviban nem volt probléma az ottmaradással
- gyerekeket figyeli, követi, utánozza, játszikEszter, Gyúró
"Kedves Erika!
Lassan már eltelik egy év azóta, hogy befejeztük Nálad a terápiát. Annak idején a barátnőmtől hallottam erről a módszerről. Először egy kicsit szkeptikusan álltunk a dologhoz, de mindenképpen szerettünk volna valami „természetes” megoldást kisfiunk „problémájára”. Ez első sorban nagyfokú figyelemzavarban jelentkezett (gyakran –általában, ha elfárad- szinte teljesen kikapcsolta a külvilágot és nem jutottak el hozzá az információk) A terápia során (már az első blokk után) egyre több pozitív változást tapasztaltunk. Egyre inkább tudott feladataira összpontosítani, kiegyensúlyozottabb lett, önállóbbá vált, az éjszakai alvása nyugodtabb lett. A kedvező változást több külső pozitív visszajelzés is megerősítette (például a pedagógusok részéről is). A terápiával elért eredmény tapasztalatunk alapján tartósnak bizonyul.
A Tomatis-módszert azóta is jó szívvel ajánljuk hasonló problémával küzdő gyermekek szüleinek.
Munkádhoz további jó egészséget és sok sikert kívánunk!"
Rita, Pákozd
"Most tíz éves kisfiam koraszülöttség miatt nagyfokú halláskárosodással született, aminek következtében megkésett volt a beszédfejlődése. Különböző kezelések során a fejlődés elindult, az iskolát megkezdhette, de a társaival szemben érzékelhető volt a kevesebb szókincs, csendes, visszahúzódó magatartás, önbizalom hiánya. Ebben az időszakban kerültünk kapcsolatba a Tomatis terápiával, aminek első szakasza után már a tanító néni jelezte, hogy a gyerek nyitottabb, aktívabb, kinyílt, boldogabb. A második blokk alatt meglepő rajzokat produkált. Színes, teljes lapot kitöltő, különböző járművek, forgalom, épületek, számomra meglepő volt a templom a rajzban. A terápia végeztével elmondható, hogy a tanulásban koncentráltabb, feladat tudatosabb, képességeinek megfelelően teljesít, többet olvas."
Emese, Székesfehérvár
"Kisfiam beszédjavító általános iskolába jár, beszédhibája és súlyos szövegértési problémája miatt. 2015 novemberében kezdtük el az első kezeléssorozatot Erikával, amely 15 alkalomból állt. Nagyon sok és sokféle fejlesztésen és kezelésen vagyunk már túl, és ezekből kiindulva nem is vártunk azonnali észlelhető változást.
Ez a terápia erre is rácáfolt. Szinte még vége sem volt az első blokknak, amikor már mind kedélyhangulatban mind aktivitásban észrevehető változás történt. Tanulmányaiban történő változásokról már januárban beszámolhattunk Erikának –az addigi jó közepes matekból sorozatos ötös dolgozatokat produkált. Ami viszont a legmegdöbbentőbb volt, hogy eddig soha nem volt hajlandó egyedül tanulni –szövegértési problémája miatt- és most egyszer csak kijelentette, hogy kész a leckéje magyarból.
Elképesztő élmény volt ezt megélni úgy, hogy addig soha, de soha nem történt ilyesmi. Ami más szülőnek teljesen természetes, sőt elképzelhetetlen egy 14 éves gyerekkel kapcsolatban, azt nekünk a Tomatis-terápia segítségével sikerült megélnünk. Ami a legjobb, hogy ezek a pozitív változások nem pillanatnyi kiugró teljesítmények, hanem azóta is fennálló képességek maradtak. Javult az olvasása, csökkent a betűtévesztése, rendkívül örülünk, hogy belefogtunk.
Mindenkinek csak ajánlani merem teljes szívemből, hisz nincs is annál jobb érzés, amikor egy fennálló probléma a zene segítségével megoldódik, vagy ha csak oldódik is ajándék."
Andrea, Vác
A Tomatis módszerre az apósom (nyugdíjas szociológia professzor) hívta fel a figyelmünket.
Matyival figyelemzavarral, diszlexiával, önálló tanulási nehézségekkel, kedvetlenséggel érkeztünk.
Napi 2-3 órát kellett édesanyjának, aki tanárnő, mellette ülni hétvégén is.
Néha becsúszott 1-1 négyesnél rosszabb jegy, de főleg a többiekhez képest volt lassúbb.
Emberfeletti ráfordítással, segítséggel tudta hozni a 4. osztály év végén a 4,5-ös átlagot, de utált tanulni.A Tomatis módszer hatására javult a hangos olvasása, szövegértése, elkezdett önállóan tanulni, de még ellenőrizni kell.
Az első másfél hónapban a főtárgyakból 5-ös az átlaga, és a többi tárgyakból sincs 4-esnél rosszabb jegye az E-naplóban.A felsőben megnövekedett terhelést jobban bírja, kezdi visszanyerni a kedvét a tanuláshoz, marad ideje rajz szakörre és sportra is.
A terápia Matyi számára kikapcsolódás volt, jól érezte magát, szívesen járt oda.Idézet apósom E-mailjéből:
"Mi is javulást észleltünk Matyinál eltéveszthetetlenül.
Főleg a rosszkedvű ellenkezési impulzusaiból gyógyult ki jelentős mértékben, vagyis kezd rájönni, hogy a konstruktív hozzáállás számára is előnyös.
Ebből kifolyólag kevésbé ideges és intellektuálisan is észrevehetően fejlődött.
Például ahogy maga fogalmazta meg, hogy az emelkedett terhelés ellenére jobb az állóképessége.
A Tomatis-hatás mind "Grundfertigkeit" remélhetőleg távlatilag fog érvényesülni."Zsolt, Martonvásár
Kisfiamat 2 hónapos korában lágyéksérv miatt meg kellett műteni. A műtét közben légzés leállás történt.
10 hónapos korában begyulladt a hüvelyk ujja, ezt szintén altatásban nyitották fel.
Patriknál nem indult meg a beszédfejlődés. 4 évesen még nem szobatiszta.
2 és 1/2 évesen kezdett el bölcsödébe járni. A kisgyermekgondozók jelezték, hogy eltérést látnak Patrik fejlődésében: nem figyelt a nevére, nem követte a kéréseket, gyakoriak voltak a magatartásbeli problémák.
Ezt követően számos vizsgálaton vettünk részt, végül 2018 őszén megszületett a diagnózis, miszerint Patrik problémáit autizmus spektrumzavar okozza.A Tomatis terápiáról az egyik "sorstárs" anyukától hallottam, nekik sokat segített, ezért úgy döntöttünk, hogy felkeresünk egy szakembert, így jutottunk el Hozzád. 🙂
Patrik az 1. találkozás alkalmával rendkívül mozgékony volt, fél percet sem ült meg a fenekén, a fejhallgatót sem engedte magára adni!
Eléggé tartottunk tőle, hogy el tudjuk e így kezdeni a terápiát.
Aztán elérkezett az 1. nap: volt némi tiltakozás, de a "várthoz" képest jól sikerült.
A 2. naptól már úgy jött Patrik mintha haza járna. Tartotta a fejét, hogy feltegye a fejhallgatót, nézegette magát a tükörben, tetszett magának.
A terápia során többször megfigyelhető volt, hogy többször megállt a játéktevékenység közben ésa fülére koncentrált.
Nagyon bizakodóak vagyunk a hosszú távú eredményeket illetően.
Köszönjük az első 15 napot!Egy hónappal később:
Kb 4 héttel az 1. fejlesztési blokk után kezdtünk el figyelmesek lenni arra, hogy kérésre Patrik egyre több szót próbál visszamondani, utánozni.
A logopédusunktól és a gyógypedagógusunktól is többször kaptunk azóta pozitív visszajelzéseket.
Előrelépést tapasztaltunk a társas készségek terén is: a korábbi lökdösődések jelentősen lecsökkentek, képes megosztani a játékait, ill. szépen elfogadja, ha pl. át kell adnia a helyét a hintában.
Ami még megfigyelhető változás Patriknál, hogy türelmesebb és nyugodtabb lett.
Szépen teljesíti a kéréseinket, ill. hosszabb ideig lekötik a nagyobb koncentrációt igénylő játékok.
A fejlesztés 2. blokkját Patrik sokkal gördülékenyebben fogadta mint az elsőt, jóval türelmesebb volt, többet figyelt.
Nagyon bízom a további pozitív eredményekben!Szabina, Környe
Zsombi 3 éves koráig nem beszélt. Óvodába kerüléskor az óvodai logopédus indította a beszédét. Mivel magatartás gondokat is jelzett az óvoda, többféle fejlesztésre vittük magánúton:
- lovasterápia
- TSMT torna (otthon 1/2 évig)
- alapozó terápia (csoportos 2,5 évig)
- logopédia
Iskolába kerülésekor az iskola súlyos magatartás gondokat jelzett pl. apróbb hibákra is dühkitöréssel reagált, társait megütötte.
Ekkor már folyamatban volt a szakértői bizottság előtt sajátos nevelési igényének vizsgálata.
Az iskola kezdeményezésére Zsombi az 1. osztály második félévétől magántanuló lett.
2018 áprilisában a szegedi Gyermek és Ifjúság Pszichiátrián 1 1/2 hetes kivizsgáláson vett részt, ahol ADHD-t ( a figyelem és az aktivitás zavara) diagnosztizáltak.
Ritalin gyógyszert írtak fel a részére.
A 2. osztályban -a szakértői bizottság javaslata alapján- Zsombi fokozatos reintegrációja valósult meg az osztályában. Közben magánúton heti 1 alkalommal pszichológushoz járt viselkedésterápiára, illetve az iskolai pszichológus is foglalkozott vele.
Ezenkívül lovasterápiára és egyéni jóga órára is járt.
Jelenleg 3. osztályos.A Tomatis terápiáról az interneten olvastam először.
2019. 06.14.-29. 15 napos tréningen vett részt
2019. 08. hóban 8 napos
2019. 09. hóban intenzív 4 napos ( 8 alkamas)
2019. 10. hóban szintén 4 napos ( 8 alkalmas) tréningen vett részt.
A Tomatis tréningeket követően az alábbi változásokat tapasztaltuk Zsomboron:
- barátkozóbb lett, idegen gyerekekkel is könnyebben teremt kapcsolatot és az osztályában is többet játszik a gyerekekkel
- nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb lett
- túlmozgása csökkent
- velem (édesanyjával) a kapcsolata szorosabbá vált pl. séta közben fogja a kezem, törekszik a testi érintésekre
- folyamatos ellenkezése is csökkent
- tanulmányaiban is javulás tapasztalható: szövegértése javult, városi matematika versenyre készül
- figyelemzavara nagymértékben csökkent, képes huzamosabb ideig koncentrálni (pl. egy Pixel-es képen másfél órákat dolgozott megszakítás nélkül ..)
- magatartásában is jelentős javulás tapasztalható: elvétve fordulnak már csak elő dühkitörések.
Köszönjük!Enikő, Hódmezővásárhely
Kisfiamat, Matyit a 4. osztály végén vittük először Tomatis kezelésre, diszlexia, figyelemzavar és nyugtalanság miatt. Nemcsak a tanulmányi eredménye javult sokat, pl. az 5. osztályban kitűnő bizonyítványt hozott haza, hanem az otthoni viselkedése is. Kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá vált, egészében véve sokkal érettebbé. Ezért úgy döntöttünk, hogy az 5. osztály utáni nyáron még egy nyolcnapos „ismétlő” kezelést biztosítunk neki, hogy az elért remek eredményeket hosszabb távon is meg tudjuk őrizni.
Glória, Martonvásár