Tomatis módszer

A hangok és a ritmus születésünk első pillanatától kezdve jelen vannak az életünkben, kísérik és formálják fejlődésünket, hatást gyakorolnak ránk. Az audio-pszicho-fonológia módszerét Dr. Alfréd Tomatis  (1920-2001) francia fül-orr-gégész szakorvos  dolgozta ki. Professzori titulusát a pszicho-lingvisztika területén szerezte. Igazgatója volt a párizsi audio-pszicho-fonológiai kutatócentrumnak. Munkássága során számos tudományos munka, kutatás és publikáció jelent meg. Módszerét évtizedek óta sikeresen alkalmazzák világszerte.

Prof. Tomatis szerint a fül vezető funkciója nem a hallás, hanem a hallgatás. Nagyon határozottan megkülönbözteti ezt a két jelenséget: a hallás természetszerűen passzív, míg a hallgatás aktivitást, odafigyelést igényel. A módszer alapvető célja a hallásfunkció erősítése, melynek következtében javul a koncentráció, a tanulás minősége, a nyelvi és kommunikációs képességek, a kreativitás, valamint a társadalmi viselkedés.

A Tomatis hallástréning speciális frekvenciájú zeneművek (Mozart, Gregorián ének) segítségével támogatja az aktív odafigyelést és kommunikációt.  Összhangba hozza és optimalizálja a fül és az agy együttműködését, ami kedvező hatással van az egész emberi testre. A hallástréning odafigyelésre nevel, kedvezően befolyásolja az ember alapvető viszonyát az élethez is.  Megteremti, stabilizálja, illetve visszaadja az ember belső egyensúlyát. Ez a változás nemcsak a kognitív képességeket érinti, de kifejeződik a testtartásban, a szellemi hozzáállásban is. Az odafigyelő, figyelmesen hallgató személyek eszményi módon összeszedettek.

Tomatis professzor intenzíven foglalkozott a hang és a hallás közötti összefüggések kutatásával.

 

  • Tomatisnak feltűnt, hogy azok, akik rendkívül erős zajhatásnak voltak kitéve, (pl. a francia légierőnél, a repülőgép-összeszerelő csarnokokban dolgozók) nemcsak hallásproblémákkal küszködtek, hanem előnytelenül megváltozott a hangjuk színe és kifejezésmódja is.
  • Hangképzési nehézségekről panaszkodtak a rendelőjét felkereső operaénekesek is. Ők szintén magas zajszintnek voltak kitéve, amit, a saját énekük, illetve a kísérő zenekar idézett elő.
Kutatási eredményeit a párizsi Sorbonne Egyetem tudományosan elismerte, és” Tomatis három törvényének” nevezte.

 

  • A hang felhangként csakis azokat a frekvenciákat tartalmazza, amelyeket a fül észlel.
  • Ha a fülnek lehetőséget teremtünk, hogy újból helyesen hallja a már nem, vagy nem jól észlelt frekvenciákat, akkor ezek nyomban újra megjelennek a hangban is.
  • Egy meghatározott időtartamon át ismételt akusztikus stimuláció a hallás és a hangképzés végleges megváltozását idézi elő.

Tomatis professzor véleménye szerint a magzat az anyaméhben elsősorban az édesanyja hangját, s abból is csak a magas, 4000 Hz feletti frekvenciákat hallja.  A magzat figyelme édesanyja hangjára a későbbi beszédfejlődés szempontjából rendkívül fontos. Tomatis ebben az anya és magzat között zajló, eleinte egyoldalú kommunikációban, az ember ősi szükségletét látta. Ez az „anyai monológ” az, ami felébreszti az emberben a kommunikáció iránti vágyat, és társadalmi lénnyé alakítja őt -véli Tomatis.

A Tomatis által kidolgozott módszer lehetővé teszi olyan zavarok kompenzálását, amelyek már a születést megelőzően, vagy akár egy későbbi fejlődési időszakban léptek fel.