Autizmus spektrum zavar

Az autizmus egy idegi-fejlődési rendellenesség, ami csökkent mértékű társadalmi kapcsolatokban, kommunikációs képességekben, abnormális viselkedési és érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg. Okait jelenleg is kutatják.

A tünetek 3 területen jelentkeznek.
  • A kommunikáció területén:

- Nem tud segítséget kérni, nem tudja megfogalmazni gondolatait, érzéseit, igényeit.
- A beszélgetés során nem törekszik a kölcsönösségre.
- Nem beszélő gyermek nem próbál más eszközök segítségével, szemkontaktus, gesztusok, kommunikálni a környezetével.

  • A szociális készségek területén is nagyon változatos képet mutatnak az autizmus spektrum zavarral élő gyermekek

- Előfordulhat, hogy elszigetelődnek a kortársaiktól, nem kezdeményeznek és nem is fogadják el a kezdeményezést.
- Az is előfordulhat, hogy a gyermek kezdeményez, de nem megfelelően teszi azt, vagy túlzottan közvetlen, vagy durva a kezdeményezések során.
- Esetenként ezek a gyermekek könnyebben teremtenek kapcsolatot a kisebb vagy nagyobb gyerekekkel, esetleg felnőttekkel, mint a saját kortársaikkal.

  • Fantáziaműködés és a viselkedés megszervezése

- Az autizmussal élő gyermekek fantáziaműködése általában szegényes, emiatt nem játszik megfelelően a játékokkal.
- Nehezen válnak önállóvá. Ragaszkodnak a megszokott dolgokhoz, nehezen válnak önállóvá.

Hogyan segít a hallgatásterápia az autizmusban?

Az autizmust elsőként leíró Leo Canner megfigyelte, hogy ezek a gyermekek közömbösnek tűntek az emberi hang iránt, és meg sem próbáltak beszélni.

Ma már tudjuk, hogy a hangoknak fontos szerepük van a szülő-gyermek kötődés kialakulásában, és hogy a hangok iránti közömbösség hatással van erre a kötődésre is. Egy 2010-es tanulmányból az derül ki, hogy amikor nem autista gyermekek stresszhelyzetbe kerülnek, majd meghallják az anyjuk hangját, az agyukban oxitocin szabadul fel. Az oxitocin egy olyan agyi vegyület, amely nyugodt, szeretettel teli hangulatot kelt, fokozza a bizalmat és segíti illetve erősíti a szülő és a gyermek kötődését. A szülők hangja megnyugtatja a gyermeket és elősegíti a kommunikáció fejlődését.

Az autizmussal élők oxitocin szintje azonban jóval alacsonyabb az átlagosnál, így nem kerül sor "vokális" kötődésre. Bár sok autista gyermek közömbös a hangok jelentette élményre, magukkal a hangokkal szemben nem közömbösek. A legtöbbjük hiperérzékenyen reagál a hangokra, ezért is fogják be gyakran olyan kétségbeesetten a fülüket s az idegrendszerül ilyen hatásokra "harcolj vagy menekülj" üzemmódba kapcsol.

Tomatis kimutatta, hogy az autista, tanulási nehézségekkel illetve késedelmi beszéd -és nyelvi fejlődéssel küszködő valamint gyakori fülfertőzésektől szenvedő gyermekek jó része azért nem tud ráhangolódni az emberi beszéd frekvenciájára, mert nem képes felhasználni a középfül izmait az alacsonyabb frekvenciák tompítására.

Amikor az alacsonyabb frekvenciák teljes hangerővel szólnak, elnyomják a beszéd magasabb frekvenciáit, ezért válnak az autista gyermekek hiperérzékennyé a hangokra. Ezek a gyermekek a hangok állandó ostroma miatt folyamatosan "harcolj vagy menekülj" állapotban maradnak és nem képesek bekapcsolni szociális kapcsolatteremtő rendszerüket.

A középfül izmait szabályozó idegi áramkör gyakorlatoztatásával csökkenthető a hiperérzékenység és javítható a szociális kapcsolatteremtő készség, így a másokhoz való kötődés élvezetessé válhat. A Tomatis terápia hatására a gyerekek kiegyensúlyozottabbá, nyitottabbá válnak, javul a koncentrációs, kommunikációs képességük, valamint a viselkedésük.

Forrás:

Hogyan gyógyul az agy? - Figyelemre méltó felfedezések és gyógyulások a neuroplaszticitás világából (Norman Doidge, Park Kiadó 2016)